Początek roku to dobry czas na podsumowanie tego, co najlepiej sprawdziło się w roku minionym, ale i zastanowienie się, na jakie działania położyć nacisk w nadchodzących miesiącach.
2022 rok w employer brandingu upłynął pod znakiem powrotów – do biur, do starej-nowej „polockdownowej” rzeczywistości. Był to rok skupienia się na autentyczności, komunikowania wartości pracodawcy i dbania o poczucie bezpieczeństwa pracowników. Duży wpływ na działania w obszarze budowania marki pracodawcy miała wojna w Ukrainie i rosnący kryzys gospodarczy.
Co będzie ważne w employer brandingu w 2023 roku? Na czym warto się skupić planując działania marketingu rekrutacyjnego?
1. Kampanie online skupione na efektach
Wcześniej zaplanowane, wielokanałowe i długofalowe działania promocyjne dopasowane do grupy docelowej będą kluczem do skutecznych kampanii employer branding w 2023 roku. Działania ad hoc, uruchamiane tylko dla „palących” rekrutacji nie przyniosą pożądanych efektów w dłuższej perspektywie. Myśl o budowaniu marki pracodawcy jak o procesie, który musi być konsekwentny i szczegółowo zaplanowany na przynajmniej kilka miesięcy do przodu. Daj się poznać swoim potencjalnym kandydatom, pokaż swoje wartości, jak dbasz o wellbeing pracowników i jakie projekty realizujesz. Bądź widoczny tam, gdzie jest Twój przyszły pracownik.
2. Dywersyfikacja działań employer branding
Już wiemy, że komunikowanie tych samych wartości do wszystkich kandydatów nie działa. W tym roku postaw na precyzyjne dopasowanie komunikatów i kanałów do odpowiednich grup docelowych! Myśl o wieku i doświadczeniu, ale i zainteresowaniach czy preferencjach grup zawodowych do których chcesz dotrzeć. Do tego przydatna będzie stara sprawdzona metoda – anonimowe badanie ankietowe online obecnych pracowników. To oni najlepiej podpowiedzą Ci, gdzie promować się jako pracodawca. A to właśnie przyniesie najlepsze efekty – reklamuj swoją ofertę pracy tam, gdzie jest potencjalny i pożądany przez Ciebie kandydat! I nie zapomnij – jedna platforma może nie wystarczyć – planuj działania promocyjne w różnych kanałach.
3. Instagram Reels i TikTok
Video nie jest już trendem, ale formatem który od lat króluje w komunikacji online. Nowością która z pewnością rozwinie się w 2023 roku będzie wykorzystanie krótkich rolek i tiktoków w działaniach employer branding. Dynamiczne, kilkunastosekundowe video przyciągają uwagę już nie tylko nastolatków i generacji Z, ale także millenialsów – osób z większym doświadczeniem zawodowym. Zaplanuj dopasowane do target grupy krótkie video w swojej bieżącej komunikacji employer branding.
4. Mobile is the king
Każda grafika, video, landing page który tworzysz – muszą być dostosowane do wyświetlania na ekranie telefonu. Większość z nas przegląda treści w internecie na smartfonie. Z komputera korzystamy głównie w pracy. Dlatego zamiast (albo oprócz) filmu wizerunkowego w poziomie, przygotuj format pionowy wygodny do obejrzenia na telefonie. Zamiast oczekiwania wysłania pełnego CV w odpowiedzi na ofertę pracy, przygotuj krótki i prosty formularz aplikacyjny, który można wypełnić scrollując telefon.
5. Zadbaj o obecnych pracowników
Działania wspierające rozwój różnorodności, równości i inkluzywności w organizacji rosną w ostatnich latach w siłę. Pamiętaj, że koszt zatrudnienia i wdrożenia nowego pracownika jest znacznie wyższy niż utrzymanie obecnego. Zadbaj o możliwość pracy zdalnej / hybrydowej, pomyśl o niestandardowych benefitach (takich, których Twoi pracownicy rzeczywiście potrzebują) i o well-beingu w Twojej organizacji. Dzięki skupieniu na DE&I nie tylko zadbasz o rozwój biznesowy organizacji, ale i pozyskasz najlepszych ambasadorów firmy, otworzysz się na nowe grupy kandydatów i zwiększysz atrakcyjność swojej firmy jako miejsca pracy.
6. Wartościowy i autentyczny content
Skup się na tworzeniu komunikacji employer branding, która będzie wartościowa i ciekawa dla Twoich odbiorców. Publikując post, zastanów się, czy jest on interesujący dla potencjalnego kandydata, czy rzeczywiście może go to zainteresować. Czy miejsce, w którym publikujesz jest odpowiednio dobrane? Nie kopiuj tych samych treści na wszystkie kanały. Czy film, który nagrywasz przekazuje informacje których szuka Twój przyszły pracownik? Zaplanuj bieżącą komunikację tak, aby dawała ekscytującą, merytoryczną i ciekawą wartość dla odbiorcy.
Wszystkie wymienione działania pozwolą Ci na efektywne wykorzystanie budżetu emploer brandingowego i zrealizowanie celów rekrutacyjnych, a co za tym idzie – biznesowych Twojej organizacji. Twórz w 2023 roku skuteczne kampanie marketingu rekrutacyjnego które sprawią, że Twoja organizacja będzie rosła!
Chcesz wykorzystać te lub inne trendy w budowaniu marki pożądanego pracodawcy Twojej firmy? Napisz do nas – tworzymy kampanie employer branding, które przynoszą realne, SUPER efekty.
Klaudia Brzeska, Employer Branding & Social Media Expert, OK SUPER