Rewolucja AI w świecie reklamy online

Sztuczna inteligencja (AI) nieustannie zyskuje na popularności, przenikając do coraz to nowych dziedzin naszego życia. W miarę jak technologia ta rozwija się w zawrotnym tempie, firmy na całym świecie rywalizują, aby wprowadzać na rynek najnowocześniejsze rozwiązania oparte na AI. 

Nie inaczej jest w świecie reklamy internetowej, gdzie najwięksi gracze, dzięki ogromnym ilościom danych i coraz bardziej zaawansowanym algorytmom są w stanie wprowadzać narzędzia mające na celu uproszczenie prowadzenie działań reklamowych. Największy gracz na rynku reklamowym w social mediach – Meta, z każdym rokiem coraz bardziej poszerza portfolio swoich produktów w ramach projektu “Advantage Meta”, który skupia wszystkie narzędzia pozwalające na większą automatyzację w całym procesie reklamowym.  

Nowe narzędzia przy targetowaniu w systemie reklamowym Meta 

Do tej pory, największą zmianą dla reklamodawców na tejże platformie były modyfikacje w targetowaniu, gdzie system na każdym kroku oddaje coraz większą władzę algorytmom w identyfikowaniu potencjalnych klientów. 

Jakie wprowadzono nowości i zmiany w targetowaniu? Jak wykorzystać nowe możliwości na swoją korzyść?  W tym artykule przyjrzymy się temu bliżej.

Targetowanie Advantage+

Uporządkujmy sobie największe zmiany wprowadzone w targetowaniu, oswajając nowe pojęcia i narzędzia.

Pierwszym krokiem w stronę automatyzacji targetowania było wprowadzenie opcji “Rozszerzenie odbiorców”, które do pewnego momentu można było dobrowolnie zastosować lub nie w ramach klasycznego targetowania behawioralnego: 

Facebook Targeting Expansion

Jak to działało? Reklamodawca tak jak zazwyczaj dostarczał dane wejściowe odnośnie swojej grupy docelowej. Jeśli zdecydował się na zaznaczenie opcji rozszerzenia odbiorców – pierwotne dane wejściowe dotyczące zachowań behawioralnych były traktowane priorytetowo przez system Mety, natomiast jeśli algorytm stwierdził, że jest możliwość uzyskania lepszych wyników (podyktowanych przez wybór celu reklamowego) – może rozszerzyć tą grupę na odbiorców poza wybranymi przez nas kryteriami zainteresowań.

Obecnie, przy zdecydowanej większości kont reklamowych, przy optymalizacji na kliknięcia linku, wyświetlenia strony docelowej czy konwersji, opcja ta jest zastosowana automatycznie, bez możliwości rezygnacji z niej:

Obraz zawierający tekst, Czcionka, zrzut ekranu, biały

Opis wygenerowany automatycznie

Grupa odbiorców Advantage +

Rozszerzenie odbiorców i targetowanie szczegółowe Advantage+ to był wstęp do jeszcze bardziej zaawansowanej formy automatyzacji, przedstawionej po raz pierwszy parę miesięcy później – Grup Odbiorców Advantage +. Wszelkie dane wprowadzane przy korzystaniu z Odbiorców Advantage+ są jedynie sugestiami dla systemu, a nawet one są wyłącznie opcjonalne:

Obraz zawierający tekst, Czcionka, zrzut ekranu

Opis wygenerowany automatycznie

Jeśli zdecydujemy się nie wprowadzić żadnych sugestii – wtedy system w pierwszej kolejności skupi się na użytkownikach, którzy byli do tej pory zaangażowani w reklamy lub mieli inne interakcje z twoim profilem, a także na danych z wcześniejszych konwersji oraz Pixela.

Jeśli wpiszemy propozycję danych wejściowych w odbiorcach Advantage+, system weźmie pod uwagę dane sugestie podobnie jak w przypadku Targetowania szczegółowego Advantage+, z tą uwagą, że rozszerzenie grupy odbiorców może być potencjalnie dużo większe niż ma to miejsce w przypadku opcji rozszerzenia odbiorców – między innymi system może pokazywać reklamy poza wybranymi widełkami dla ustawień demograficznych, jeśli uzna to za efektywne w kontekście wybranego celu reklamowego.  

Skoro wiemy już jak teoretycznie działają nowe narzędzia Mety to przejdźmy do praktyki.

Jak wykorzystać nowe opcje targetowania? 

Przede wszystkim – nie należy lekceważyć nowych narzędzi. Coraz odważniejsze kroki w stronę automatyzacji targetowania (i innych elementów w tworzeniu kampanii reklamowych) jest nieuchronne i należy się do tego umiejętnie przygotować. Niezbędna jest zatem nauka w praktyce, co w tym przypadku, oznacza testowanie nowych narzędzi na swoim indywidualnym przypadku.Jak to zazwycza bywa, nie ma jednoznacznej odpowiedzi i strategii dopasowanej do każdego.

Natomiast dobrą wiadomością jest to, że istnieją pewne stałe punkty na które trzeba zwrócić uwagę, wybrane na podstawie licznych obserwacji.

Przy obecnym stanie rzeczy rekomendowanym rozwiązaniem jest skupienie się na przetestowaniu grup odbiorców Advantage+ w kampaniach optymalizowanych pod konwersje, czyli konkretną akcję, jaką chcemy, aby użytkownicy podjęli po kontakcie z naszą reklamą – np. zakup produktu. Sukcesywnie porównujmy uzyskane wyniki z naszą poprzednią strategią targetowania. Należy pamiętać, że narzędzie Advantage+ w dużej mierze pozbawia nas kontroli komu wyświetlają się nasze reklamy, co przekłada się na mniejsze możliwości analizy poszczególnych segmentów odbiorców. Równocześnie, oznacza to mniej ograniczeń dla algorytmu, który ma dostęp do większej puli osób, a tym samym większe pole do manewru, aby pomóc nam zdobyć więcej pożądanych przez nas akcji. 

Testowanie nowych opcji targetowania w przypadku kampanii na górze lejka należy traktować dużo ostrożniej. Istnieje duże ryzyko, że optymalizując kampanię Advantage+ pod wyświetlenia strony docelowej czy kliknięcia w link możemy spotkać się z sytuacją gdzie wyniki będą imponujące tylko ilościowo, a jakościowo będą daleko odbiegać od naszych założeń. Ma na to wpływ fakt, że celem algorytmu, dla przykładu, jest dostarczenie nam jak najtańszych kliknięć, nie zważając na to czy dany użytkownik faktycznie może być potencjalny zainteresowany naszą ofertą. Dlatego w przypadku testów na górze lejka, należy wprowadzić procesy na bieżąco monitorujące jakość użytkowników przechodzących na naszą stronę np. za pomocą Google Analytics.  

Coraz śmielsze kroki w automatyzacji targetowania przez Metę powinno zachęcić nas do przyjrzenia się także innym ustawieniom kampanii. Dobranie odpowiedniego celu reklamowego oraz stworzenie kreacji reklamowych dopasowanych do naszej grupy docelowej, będzie odgrywało coraz większą rolę w precyzyjnym docieraniu do potencjalnych klientów. 

(Po więcej informacji o roli kreacji w reklamie internetowe odsyłam do artykułu https://www.digibee.pl/paradoksalnie-to-glownie-kreacje-prosze-pana/).

W przypadku celów reklamowych – algorytm działa dosyć prosto – jeśli zależy nam na zakupach, ustawmy cel kampanii na maksymalizację konwersji z optymalizacją pod sprzedaż. Nie spodziewajmy się jednak tutaj innych akcji podjętych przez użytkowników, takich jak np. zaangażowania pod postami. 

Rozwiejmy pewne wątpliwości jakie mogą pojawić się przy dosłownej interpretacji takiego stanu rzeczy. Może pojawić się nam oczywiste pytanie – czy zatem jeśli naszym finalnym celem jest sprzedaż, czy nie możemy “po prostu” zrezygnować z kampanii pod inne cele niż ten docelowy i ulokować wszelkie środki właśnie tam? Krótkofalowo taka strategia mogłaby przynieść dobre wyniki. Jednak działania na bazie samej kampanii sprzedażowej, sprawi, że szybko wysycimy naszą grupę odbiorców bez dostarczania nowych użytkowników do naszego lejka zakupowego. Naszym zadaniem jest wspomaganie algorytmu poprzez dostarczanie mu jak największej ilości jakościowych danych. Warto o tym pamiętać przy projektowaniu ścieżki konsumenta online.

Zainteresował Cię ten temat? Skontaktuj się z nami i sprawdź, jak możemy pomóc rozwinąć się Twojej firmie w Internecie.

Umów się na spotkanie już teraz!

Twoja konkurencja już rozmawia z Twoimi kandydatami!