Content EB a pokolenie Gen Z

Czyli poradnik o tym, jak tworzyć viralowe treści dla młodszego pokolenia.

Gdzie Gen Z szuka pracy? 

LinkedIn? Pracuj.pl? Okazuje się że nie tylko! Według badania WiseRabbit, Media społecznościowe są kluczowym źródłem informacji dla pokolenia Z, również w kontekście znalezienia wymarzonego pracodawcy. Aż 82 proc. badanych w wieku 15-25 lat jako główne źródło wiedzy o świecie wskazuje Instagram, a 74 proc. TikTok.

Przeważającą większością użytkowników Instagrama są młodzi. Aż 20% użytkowników to kobiety w wieku 18-24 a 14% to mężczyźni (również w tym wieku). W przypadku TikToka z platformy korzysta 25% kobiet i 17.9% mężczyzn w wieku od 18 do 24 lat.

Co to oznacza? Otóż to, że aby dotrzeć do kandydatów w wieku 18 – 26 lat, należy bardzo mocno kłaść nacisk na media społecznościowe, w Polsce w szczególności na dwie platformy którymi są TikTok oraz Instagram. Brak reprezentacji marki pracodawcy na tych platformach znacznie zmniejsza prawdopodobieństwo, że kandydaci z tego pokolenia nie tylko będą chcieli, ale i w ogóle znajdą naszą ofertę. 

Zadbaj o konto karierowe 

Zarówno Reels’y jak i TikToki są treściami, które z natury bardzo krótko żyją na platformie, ale i na swoim profilu lubią być w towarzystwie podobnych do siebie filmików. Dlatego też warto zadbać o osobny kanał komunikacyjny, tylko i wyłącznie dla treści EBowych. Częstą praktyką firm jest wrzucanie treści rekrutacyjnych czy wartości firmy w ogólne konto, co nie daje odpowiedniej przestrzeni dla treści promujących markę pracodawcy i tworzy nam chaos komunikacyjny. Jeżeli jest taka możliwość, rekomendujemy stworzyć dedykowane konta o nazwie traktującej o jej EB charakterze, np. @karierawXXX @XXXkariera. 

Często, w trendach, krótko, zwięźle i na temat 

W tej części przedstawię 10 głównych wskazówek w kontekście tworzenia oraz wstawiania treści Employer Brandingowych na obie platformy:

  1. Twórz przede wszystkim krótkie i zwięzłe treści. Rekomendowany czas takiego merytorycznego Reelsa czy TikToka to maksymalnie 30 sekund. Zadbaj o to, aby kreacja była treściwa i atrakcyjna dla pokolenia Z. Przykładowo może odnosić się do najnowszych kulturowych fenomenów (koncerty Taylor Swift). 
  2. Treści nagrane telefonem lepiej się klikają. Niestety (albo i na korzyść naszego budżetu) algorytm obu platform bardzo lubi treści nagrane telefonem, nie wysokobudżetowe montaże. Zadbaj o dobre światło oraz dźwięk, dobrze jest zainwestować w małą lampę i mikrofony na bluetooth.  
  3. Pamiętaj o napisach! Ogromna ilość użytkowników obu platform ogląda je na wyciszeniu – dlatego też kluczowym elementem treści jest wrzucenie ich transkrypcji. W tej kwestii z pomocą przychodzi nam CapCut – aplikacja generująca tekst bezpośrednio z video. 
  4. Oddeleguj opiekę nad kanałami SoMe konkretnemu teamowi. Prowadzenie kanałów na SoMe jest pracochłonnym obowiązkiem. Bez przekazania tego tasku odpowiednim osobom, może dojść łatwo do zaniedbań.
  5. Treści merytoryczne najlepiej przeplatać z trendami. Tworzenie zabawnych, luźnych treści jest tak samo ważne, jak TikToki czy Reelsy stricte merytoryczne. Bardzo często to trendowa treść kreuje nam viral a co za tym idzie – większy ruch na naszym profilu.  
  6. Obserwuj podobne konta aby się zainspirować… oraz pomóc algorytmowi. Obserwowanie kont innych agencji marketingowych oraz EB pomoże nam szybko przygotowywać nasze treści, oraz wbić się z algorytm takich treści wśród użytkowników obserwujących podobne konta.  
  7. TikToki wrzucaj w godzinach popołudniowych, reelsy najlepiej przed południem. Taką wskazówkę podpowiada nam głównie informacja o największym ogólnym ruchu na platformie wśród młodych. Najlepszą praktyką jest jednak sprawdzenie statystyk na swoim koncie i wrzucanie treści z uwzględnieniem tego, kiedy to Twoi obserwujący najczęściej przeglądają platformę.
  8. Zarezerwuj sobie godzinę tygodniowo w kalendarzu na tworzenie treści. “Robienie TikToków” łatwo jest zrzucić na ostatnie miejsce na liście priorytetów w biurze. Dzięki zarezerwowanej z góry godzinie w ciągu tygodnia, łatwo będzie nam utrzymać konsekwentność we wrzucanych treściach, tak aby na każdą platformę mogły wpaść przynajmniej 3 kreacje tygodniowo.  
  9. Konsekwentność jest kluczem do sukcesu. Nie ma nic gorszego dla algorytmu jak zaniedbania w kontekście częstotliwości wrzucania TikToków czy Reelsów. Zadbajmy o zapas kreacji, tak aby w każdym tygodniu mieć treści do wrzucenia, a zasięgi mogły iść tylko w górę.
  10. Have fun with it! 🙂 Tworzenie TikToków samo w sobie może być świetną integracją dla zespołu.

Nie poddawaj się!

Początki na obu platformach bywają trudne. Czasami potrzeba kilkunastu czy kilkudziesięciu kreacji, aby finalnie algorytm wypchnął nasze treści i aby zaczęły się one “klikać”. Nie zniechęcaj się pierwszymi wynikami! Potrzeba również trochę czasu, aby algorytm nauczył się naszych treści i kierował je do odpowiednich odbiorców. Treści przygotowane jednak według naszych wskazówek, mają znacznie większe szanse na miano “viralu”. Powodzenia!

źródła:

WiseRabbit, 2022

www.websiterating.com, maj 2024 (Raport Danych) 

Napoleon Cat: Użytkownicy Instagrama w Polsce, kwiecień 2023

Zainteresował Cię ten temat? Skontaktuj się z nami i sprawdź, jak możemy pomóc rozwinąć się Twojej firmie w Internecie.

Umów się na spotkanie już teraz!

Twoja konkurencja już rozmawia z Twoimi kandydatami!