Czy Twoja firma potrzebuje employer brandingu?

W dzisiejszych czasach, kiedy rynek pracy jest bardzo konkurencyjny, a pracownicy mają wiele możliwości wyboru, employer branding staje się coraz ważniejszy dla firm. W wielu branżach brakuje specjalistów i to oni mogą przebierać w ofertach pracy. 

Jak w obecnych warunkach stać się atrakcyjnym miejscem pracy? Na pomoc przychodzi employer branding!

Employer branding to proces budowania i kształtowania wizerunku firmy jako pracodawcy, aby przyciągać, zatrzymać i angażować najlepszych pracowników.

Choć nie każda firma musi inwestować w employer branding w takim samym stopniu, to jednak warto pamiętać, że każda firma ma swój wizerunek jako pracodawca. Nawet jeśli firma nie podejmuje działań w celu budowania swojej komunikacji, jej wizerunek i reputacja na rynku pracy tworzy się za sprawą opinii – pracowników (obecnych, byłych czy niedoszłych) jak i kontrahentów czy klientów. Dlatego warto prowadzić świadome działania EB.

Innymi słowy, employer branding może być szczególnie ważny dla firm, które chcą przyciągnąć i zatrzymać najlepszych pracowników, ale każda firma powinna być świadoma, jak wizerunek jako pracodawcy wpływa na jej zdolność do pozyskiwania i utrzymywania talentów.

Jakie działania składają się na employer branding?

  1. Analiza – Przeprowadzenie analizy wewnętrznej i zewnętrznej, aby określić silne oraz słabe strony komunikacji EB. Na podstawie wniosków firma może zdefiniować swój wizerunek oraz stworzyć strategię employer branding.
  2. Kreowanie wizerunku pracodawcy – Budowanie wizerunku firmy jako pracodawcy poprzez działania takie jak marketing, kampanie społeczne, programy partnerskie, rekrutacyjne itp.
  3. Zatrudnianie i rozwój talentów – Rozwój programów szkoleniowych i rozwoju kariery dla pracowników, które przyczynia się do budowania wizerunku firmy jako atrakcyjnego pracodawcy.
  4. Wartości firmy (EVP) – Określenie wartości firmy (employee value proposition) oraz dbanie o ich wdrożenie w codziennej pracy zaprocentuje w okresie długoterminowym.
  5. Komunikacja wewnętrzna – Wdrożenie transparentnej i zrozumiałej dla pracowników komunikacji wewnętrznej, która umożliwi im uzyskanie informacji o firmie, wynagrodzeniach, benefitach itp. 
  6. Kampanie reklamowe – Tworzenie kampanii reklamowych, które przedstawiają firmę jako atrakcyjnego pracodawcę. Te kampanie mogą być skierowane do kandydatów, ale także obecnych pracowników.
  7. Well being i work-life balance Wprowadzenie procesów, które umożliwią pracownikom utrzymanie równowagi między pracą a życiem prywatnym, np. elastyczne godziny pracy, pracy zdalnej czy opieka nad dziećmi.

Wymienione działania z pewnością pomogą firmie w tworzeniu wizerunku atrakcyjnego pracodawcy, przyciągając i zatrzymując najlepszych pracowników.

Jakie są korzyści dla firmy prowadzenia działań employer branding?

  1. Zmniejsza koszty rekrutacji, ponieważ świadomie (z obu stron) zawieramy współpracę
  2. Zmniejsza rotację pracowników
  3. Zwiększa satysfakcję z pracy pracowników, co przekłada się również na ich zaangażowanie
  4. Skraca czas rekrutacji

Dla kogo jest employer branding?

Małe i średnie firmy

W przypadku małych firm dobry wizerunek jako pracodawca może pomóc w przyciąganiu najlepszych pracowników oraz zmniejszeniu rotacji. Często muszą konkurować z większymi firmami o te same talenty, a dobrze zbudowana komunikacja może pomóc w zatrudnieniu i zatrzymaniu pracowników. Ponadto mniejsze biznesy często mogą mieć bardziej elastyczne i innowacyjne podejście do pracy, co może stać się ich atutem w poszukiwaniu talentów.

Warto pamiętać, że employer branding nie musi zawsze wiązać się z dużymi nakładami finansowymi. Małe firmy mogą skorzystać z takich narzędzi jak social media, strony internetowe, blogi, czy lokalne kampanie reklamowe, aby zwiększyć swoją widoczność. Obecność w mediach społecznościowych, relacje z wydarzeń oraz aktywność pracowników na platformach takich jak: LinkedIn, Facebook czy Instagram, mogą pomóc w działaniach EB. Ważne jest również, aby wdrożyć odpowiednie działania dla pracowników, które przyczynią się do zwiększenia ich satysfakcji i zaangażowania w firmie.

W skrócie, nawet małe firmy mogą, a nawet powinny budować swój employer branding. Pozytywny wizerunek firmy pomoże w przyciągnięciu i zatrzymaniu najlepszych pracowników, zwiększeniu widoczności firmy oraz w budowaniu długoterminowej strategii rozwoju firmy.

Korporacje – Duże firmy

Działania wspierające rozwój różnorodności, równości i inkluzywności w organizacji rosną w ostatnich latach w siłę. Pamiętaj, że koszt zatrudnienia i wdrożenia nowego pracownika jest znacznie wyższy niż utrzymanie obecnego. Zadbaj o możliwość pracy zdalnej / hybrydowej, pomyśl o niestandardowych benefitach (takich, których Twoi pracownicy rzeczywiście potrzebują) i o well-beingu w Twojej organizacji. Dzięki skupieniu na DE&I nie tylko zadbasz o rozwój biznesowy organizacji, ale i pozyskasz najlepszych ambasadorów firmy, otworzysz się na nowe grupy kandydatów i zwiększysz atrakcyjność swojej firmy jako miejsca pracy.

Przykłady EB dla Korporacji

  1. Działania CSR – Prowadzenie różnego rodzaju programów społecznych i charytatywnych, które mają na celu poprawę wizerunku firmy w oczach pracowników i klientów.
  2. Rekrutacja i selekcja – Korzystanie z różnych narzędzi rekrutacyjnych i selekcyjnych, np. programy rekrutacyjne, wirtualne stoiska rekrutacyjne, testy psychologiczne itp.
  3. Pakiet wynagrodzeń i benefitów – Atrakcyjne wynagrodzenie, premie, opieka medyczna, pakiet ubezpieczeń, programy rozwojowe czy szkolenia. 
  4. Kultura organizacyjna – Dbanie i inwestowanie w kulturę organizacyjną, co obejmuje m.in. cele i wartości, które mają być realizowane w firmie, sposób komunikacji, wdrożenie programów rozwojowych i szkoleniowych dla pracowników, dbałość o równowagę między pracą a życiem prywatnym i wiele innych.
  5. Marketing rekrutacyjny – Korporacje zwykle mają silną markę, co samo w sobie przyciąga kandydatów na stanowiska w firmie. Duże firmy mają jednak przeważnie bardzo duże, dynamicznie zmieniające się potrzeby rekrutacyjne. Dodatkowo zatrudniają wyspecjalizowanych pracowników z bardzo różnych obszarów – do działów związanych z prowadzonym biznesem, ale i działów wsparcia (marketing, HR, administracja, IT itp.). Dlatego nieodzownym elementem działań EB korporacji jest marketing rekrutacyjny, który w dzisiejszych czasach obejmuje w dużej mierze działania online: zaawansowane kampanie w mediach społecznościowych, filmy wizerunkowe czy współpracę z influencerami.
  6. Retencja pracowników – Działania, które mają na celu zatrzymywanie pracowników w firmie, np. programy rozwojowe, programy awansów wewnętrznych, konkursy i nagrody dla pracowników itp.

Te działania często są wdrożone w sposób kompleksowy i zintegrowany w ramach strategii employer branding korporacji, co pozwala na osiągnięcie sukcesu w przyciąganiu i zatrzymywaniu najlepszych talentów.

Startupy

Startupy, jako młode i rozwijające się firmy, stoją przed wyjątkowymi wyzwaniami, jeśli chodzi o budowanie marki pracodawcy. Często mają ograniczone zasoby i mogą nie mieć ugruntowanej reputacji na rynku. Dlatego inwestowanie w employer branding jest istotne od samego początku działalności, aby przyciągnąć najlepszych kandydatów i zbudować pozytywny wizerunek wśród pracowników i społeczności biznesowej. W jaki sposób dbać o wizerunek firmy?

  1. Praca z kreatywnymi i ambitnymi ludźmi – Taki zespół może przyciągnąć kandydatów, którzy chcą pracować z ludźmi o podobnych wartościach i aspiracjach.
  2. Dbanie o równowagę między pracą a życiem prywatnym – Elastyczne godziny pracy czy możliwość pracy zdalnej.
  3. Kultura organizacyjna – Inwestowanie w kulturę, przyjazną, mniejszą hierarchią i większą otwartością na pomysły pracowników. Taki klimat pracy może przyciągać kandydatów, którzy chcą pracować w bardziej twórczym i elastycznym środowisku.
  4. Marka pracodawcy – Działania marketingowe, takie jak atrakcyjna strona internetowa z merytorycznymi artykułami, aktywność w mediach społecznościowych, kampanie reklamowe, itp.

Tworząc silną markę pracodawcy, start-upy mogą przyciągać utalentowane osoby, które szukają ambitnego i satysfakcjonującego środowiska pracy. W OK SUPER współpracujemy z rozwijającymi się firmami technologicznymi, które często nie mają jeszcze rozbudowanych wewnętrznych struktur HR. Wspieramy je w wypracowaniu strategii komunikacji employer branding i działaniach marketingu rekrutacyjnego.  Silna marka pracodawcy może również pomóc start-upom w zdobyciu pozycji renomowanego pracodawcy w swojej branży.

Działania employer branding są niezbędne dla każdej organizacji. Tworząc pozytywną markę pracodawcy, organizacje mogą przyciągać i zatrzymywać talenty, wyróżniać się na tle konkurencji oraz budować silną reputację na rynku co zwiększy wyniki w okresie długofalowym.

Chcesz rozpocząć, budować silną markę pracodawcy swojej organizacji? Nie wiesz, od czego zacząć? A może podejmowane przez Ciebie działania nie przynoszą pożądanych efektów? Umów się z nami na bezpłatną godzinną konsultację, w trakcie której nasi eksperci doradzą Ci jak zbudować silną markę pracodawcy Twojej firmy.

Chcesz wykorzystać te lub inne trendy w budowaniu marki pożądanego pracodawcy Twojej firmy? Napisz do nas – tworzymy kampanie employer branding, które przynoszą realne, SUPER efekty.

klaudia.brzeska@oksuper.pl

Klaudia Brzeska, Employer Branding & Social Media Expert, OK SUPER

Umów się na spotkanie już teraz!

Twoja konkurencja już rozmawia z Twoimi kandydatami!