Employer branding online – jak firmy radzą sobie z nową rzeczywistością?

Employer branding online – jak firmy radzą sobie z nową rzeczywistością?

Pandemia wywołana wirusem COVID-19 zabrała firmom na dłużej nieokreślony czas możliwość osobistych spotkań z kandydatami. Wszystkie wydarzenia wspierające wiosenną rekrutację, w tym targi pracy, warsztaty na uczelniach, meetupy, czy szkolenia zostały odwołane. Rekruterzy nie mogą zaprosić kandydatów na rozmowę rekrutacyjną do siedziby firmy, nie zorganizują też wydarzenia budującego pozytywny wizerunek pracodawcy offline.

Jak w obliczu zaistniałej sytuacji radzą sobie firmy, które miały zaplanowane szeroko zasięgowe działania na wiosnę? Kto poradził sobie z tym wyzwaniem najlepiej?

Przeczytaj nasz subiektywny ranking najlepszego dostosowania działań employer branding do czasów #ZostańWDomu!

Z przeniesieniem swoich działań employer branding do świata online wiele firm poradziło sobie znakomicie. Z dnia na dzień pracodawcy zwinnie reagowali na zmieniającą się rzeczywistość. W mediach społecznościowych obserwujemy coraz więcej inicjatywy i akcji ukierunkowanych na budowanie pozytywnych doświadczeń kandydatów, a co za tym idzie wizerunku pracodawcy. Specjaliści ds. employer brandingu i rekrutacji prześcigają się w coraz to nowszych pomysłach na to, jak w obecnym, specyficznym czasie przyciągać do siebie najlepsze talenty i podtrzymywać pozytywny wizerunek pracodawcy.

Karierowy LIVE, zdalna rekrutacja, konsultacje CV, dyżury i wywiady rekrutacyjne… to tylko niektóre z obserwowanych inicjatyw. Zapraszamy na krótki przegląd dobrych praktyk rekrutacyjnych i wizerunkowych skierowanych do kandydatów, które pojawiły się na Facebooku, LinkedInie i Instagramie.

1. Karierowy LIVE Deloitte

Czy ograniczenia związane z COVID-19 w postaci konieczności pracy zdalnej spowolniły działania wizerunkowe i rekrutacyjne? Mamy niejeden przykład na to, że nie. Firma Deloitte jako pierwsza dała studentom i absolwentom zainteresowanym karierą w firmie możliwość bezpośredniego kontaktu z przedstawicielem działu HR na specjalnym karierowym LIVE. Podczas transmisji na żywo na instagramie @deloitte.kareira Ania, Manager w zespole Talent Deloitte odpowiadała na pytania widzów związane z procesem rekrutacji, ofertami pracy i praktyk oraz karierą w Deloitte. Akcja zgromadziła przez ekranami ponad 100 osób, co więcej liczba ta utrzymywała się przez cały czas trwania live’a – ponad godzinę. Szybka reakcja pracodawcy na potrzeby swoich kandydatów, odwaga i innowacyjność w działaniu zasługuje na szczególną uwagę. Brawo!

2. Wywiad rekrutacyjny Budimex

Nie od dziś wiadomo, że Employee Advocacy ma wielką moc, a najlepszymi Ambasadorami firmy są jej pracownicy. Aby zwiększyć efektywność działań rekrutacyjnych dobrze jest więc zaangażować w nie pracowników (oczywiście dobrowolnie!😊). Doskonale wie o tym Budimex. Firma zorganizowała wywiad na żywo z Inżynierem Budowy. Oprócz wysłuchania samej rozmowy, uczestnicy mogli również zadawać pytania. W ten sposób Budimex dał się lepiej poznać swoim potencjalnym kandydatom, przedstawił autentycznego pracownika, a także umilił studentom czas spędzany w domu. Tej akcji dajemy lajka!

3. Zdalna rekrutacja w BGK

Czy firmy zatrudniają nowych pracowników w obecnej sytuacji? Jak przebiegają procesy rekrutacyjne, skoro wszyscy pracują z domu? Z pewnością te i podobne pytania zadał sobie w ostatnich tygodniach niejeden kandydat. Osoby ubiegające się o pracę potrzebują teraz bardziej niż kiedykolwiek rzetelnych i aktualnych informacji o karierze i procesie rekrutacji w danej organizacji. Liczą również na transparentność i responsywność firmy, do której aplikują. O swoich potencjalnych kandydatów świetnie zadbał Bank Gospodarstwa Krajowego. Bank opublikował post, w którym zaznaczył, że procesy rekrutacyjne odbywają się bez zakłóceń, w pełni zdalnie. Podobne komunikaty opublikowali na swoich prywatnych profilach pracownicy zespołu employer branding i rekrutacji, docierając dzięki temu do jeszcze szerszej grupy odbiorców. Całość łączy spójny hasztag #rekrutujemyzdalnie. Super!

4. Dyżur rekrutacyjny Deloitte

W naszym przeglądzie po raz drugi przyglądamy się działaniom employer branding firmy Deloitte. Wszystko za sprawą kolejnej świetnej inicjatywy – dyżurów rekrutacyjnych. Firma umożliwiła studentom bezpośredni kontakt z rekruterami przy pomocy aplikacji Messenger. W wybranych dniach, kandydaci mogą napisać na czacie Deloitte Kariera. Po drugiej stronie czekają doświadczone rekruterki, które odpowiadają na pytania dotyczące kariery w poszczególnych działach. Co ważne, odbiorcy mają do wyboru kilka terminów dyżurów, każdy poświęcony innej tematyce odpowiadającej głównym liniom biznesowym Deloitte – dyżur audytowy, podatkowy, czy konsultingowy.

Ta akcja to zwinne przeniesienie targów pracy do online, nie uważacie?

5. Indywidualne konsultacje z Dentons Kariera

O candidate experience zadbał również Dentons Kariera. Kancelaria poszła krok dalej i zaoferowała potencjalnych kandydatom telefoniczne i e-mailowe konsultacje z ekspertem ds. rekrutacji, a także wprowadziła w pełni zdalny proces rekrutacji. Podczas konsultacji można porozmawiać o aktualnych ofertach pracy i praktyk, dowiedzieć się więcej na temat możliwości rozwoju w branży prawniczej, ale też uzyskać porady dotyczące tego, jak napisać CV. Możliwość zdalnej konsultacji CV z doświadczonym rekruterem w obliczu odwołanych targów pracy zasługuje na szczególne docenienie!

6. #ZostanWDomu według Uponor i Atos Poland Global Services.

Praca zdalna to obecnie nie benefit, a konieczność. Akcja #ZostańWDomu trwa i przybiera różne formy. Media społecznościowe są obecnie pełne kreatywnych zdjęć z #homeoffice. Firma Uponor poszła o krok dalej i oprócz zaprezentowania zdjęć pracowników w domowej scenerii, doceniła także tych, którzy ze względu na charakterystykę wykonywanej pracy, nie mogą pozwolić sobie na pracę z domu.

Skoro jesteśmy na #homeoffice, to może zorganizujmy konkurs angażujący pracowników?
Praca zdalna przez dłuższy czas to nie lada wyzwanie, nawet dla mistrzów time managementu. Atos Poland Global Services zachęca swoich odbiorców do pozostania domu, publikując zdjęcia z konkursu dla pracowników „What makes you happy?”. Z jednej strony to pozytywne urozmaicenie pracy w domu, a z drugiej pokazanie „ludzkiej twarzy” organizacji. Gratulujemy pomysłu!

7. Konkurs plastyczny dla dzieci – inicjatywa Freightliner PL

Na koniec naszego zestawienia przedstawiamy przykład komunikacji z zupełnie inną grupą docelową – pracownikami i fanami kolei. Freightliner PL, spółka zajmującą się przewozem towarów koleją pomyślała o swoich najmłodszych fanach, zapraszając ich do przygotowania pracy plastycznej przedstawiającej lokomotywę FPL w wiosennym wydaniu. Komunikacja zaadresowana do dzieci pracowników i obserwatorów to rzadkość w działaniach employer branding – a szkoda! Opinia najbliższych o pracodawcy jest dla pracownika bardzo cenna, wpływa na jego postrzeganie firmy i lojalność. Z pewnością rodzice w czasach akcji #ZostańWDomu będą wdzięczni za zajęcie swoim pociechom trochę czasu w kreatywny sposób, a dzieci mają szansę wygrać dedykowane gadżety firmowe. Win – win!

Opisane działania wybranych przez nas pracodawców są przykładem umiejętnego wykorzystanie potencjału drzemiącego w dostępnych (i prostych!) narzędziach cyfrowych. Oczywiście nic nie zastąpi kontaktu osobistego i możliwości rozmowy. Jednak w obecnej sytuacji  to idealne zamienniki, dzięki którym zachowamy ciągłość prowadzonych projektów, kampanii czy rekrutacji, okażemy dbałość o kandydatów i pracowników.

Co bardzo ważne – nawet, jeżeli firma obecnie nie rekrutuje, nie może zapominać o kontakcie z potencjalnymi kandydatami i budowaniu pozytywnego wizerunku pracodawcy. To ludzie są i zawsze będą największą wartością firmy!

Potrzebujesz wsparcia w przeniesieniu swoich działań do online? Skontaktuj się ze mną!

sabina.lipiec@oksuper.pl

Sabina Lipiec, Employer Branding & Social Media Specialist, OK SUPER

Umów się na spotkanie już teraz!

Twoja konkurencja już rozmawia z Twoimi kandydatami!